Begin pagina Rembrandt
Naar de inhoud

Rembrandt

Schilderkunst had vroeger nooit zo mijn interesse. Het zij me te weinig. Daar kwam verandering in, toen ik een jaar of acht geleden de gelegenheid kreeg letterlijk kennis te maken met de figuren uit de schilderijen van Rembrandt. In de inmiddels afgebroken Groenoordhallen, was destijds een grote tentoonstelling van ijssculpturen, die schilderijen van deze in Leiden geboren schilder uitbeelden. Op De avond voor die sculpturen afgebroken zouden worden, ging de thermostaat omhoog, en werden de deuren geopend voor visueel gehandicapten. Dit was een gelegenheid, die ik met beide handen aannam.

Eén van de eerste schilderijen die ik tegenkwam, was de Anatomische Les. Dit levensgrote liggende beeld was goed aan te raken, en het ijs voelde lang niet zo koud als ik had verwacht. Ook de meeste andere uitgebeelde schilderijen lieten aan duidelijkheid niets te wensen over en gaven mij een goed beeld van wat Rembrandt zoal geschilderd heeft. Ik herinner me een groot beeld van Saskia op een bed, een straatje met gevels van huizen, een tafel met stoelen en allerlei voorwerpen die zo knap uit het ijs vervaardigd waren, dat ze heel echt leken. Bij één van de schilderijen hoorde een boekenkast, waarin een Bijbel stond. Ook die voelde onmiskenbaar als een Bijbel aan. De sculptuur van de Kruisafname van Jezus was zo hoog, dat ik alleen de voeten aan kon raken.

Doordat de temperatuur in de hallen ondertussen flink opgelopen was en alle voelende handen het ijs verwarmden, braken steeds meer onderdelen van de schilderijen af. Overal weerklonk het geluid van neervallende brokstukken. Er was zo ontzettend veel te voelen, dat ik ongeveer een uur nodig had om alle schilderijen uitvoerig onder handen te nemen. Toen ik als laatste de hallen verliet, was er van de ijzige beelden niet veel meer over. Mijn beeld over Rembrandt en de schilderkunst was daarentegen flink verbeterd.

Mail voor vragen of opmerkingen naar: emailcontact

Volg me op Facebook:

Facebook

Volg me op Twitter:

Naar boven